FAJNE RZECZY: TOP 5 moich ulubionych podcastów


Książka o sztuce? Bardzo. Film o słynnej artystce? Pycha. Mój kulturalny hyź długo obywał się bez podcastów. No bo że jak, tak bez obrazka i że mam tylko słuchać? Ależ ja błądziłam! Szczęśliwie dla mojego stanu wiedzy o sztuce i kulturze- w końcu postanowiłam zrobić użytek z uszu. Dziś podzielę się z Tobą moimi ulubionymi podcastami o sztuce i kulturze. Oto krótkie TOP 5. 

1. Na luzie i na poziomie // NIE-WINNA SZTUKA. Marika Szwal


Zdecydowanie ma poczucie humoru oraz gadane. Czuć, że sztuka jest jej pasją i lubi o niej opowiadać. O ile zresztą dobrze pamiętam Marika Szwal, autorka "Nie-winnej sztuki" wyznała w którymś z odcinków, że podcast stworzyła w celu "zamęczania" sztuką kogoś poza własnymi znajomymi. Chwała jej za to! 

Marika- sama artystka z wykształcenia- o swoich zawodowych ziomkach opowiada na luzie. Nie oznacza to jednak braku poziomu. Może i podczas opowieści sączy winko, ale kiedy jej słucham, wiem, że wcześniej wykonała kawał dobrej, "detektywistycznej" roboty. Przy tym wszystkim obrała bardzo ciekawy klucz w budowaniu narracji: wybiera "mięsistych" ludzi kultury, żeby nie zanudzać siebie ani innych mdłymi życiorysami. Poza sławami takimi jak Tamara Łempicka czy Pablo Picasso, zajmuje się też tymi bliższymi naszym czasom. To dzięki niej na listę fajnych wskoczył Keith Haring, za to na bank nie dołączy do niego Damien Hirst. Chcesz wiedzieć dlaczego? Koniecznie posłuchaj ;) 

Odcinki są lekkie, z dawką wiedzy, która nie przytłacza. Szacun ostateczny Marika zdobyła u mnie odcinkiem o sztuce Adolfa Hitlera. Ciekawie rozwinęła temat poszerzając go o dokonane przez hitlerowców kradzieże dzieł sztuki. Po tym nie-winnym odcineczku miałam sporo rozkmin do rozpracowania. 

Zdecydowanie polecam tym, którzy wolą lekkie podejście do tematu, ale lubią też potem trochę porozmyślać. 



2. Pierwsza miłość nie rdzewieje // DAWNO TEMU W SZTUCE. Agnieszka Kijas 


O podcaście Agnieszki Kijas pisałam wiosną 2021 roku w poście FAJNE RZECZY: Wsłuchaj się w sztukę!... To od TEGO WŁAŚNIE PODCASTU zaczęło się moje malutkie uzależnienie. Rzadko słucham na spotify muzyki. Podcasty za to lecą u mnie prawie dzień w dzień. 

Miłość do "Dawno temu w sztuce" nie minęła. Agnieszka to tytanka pracy, która stale robota nad podniesieniem poziomu audycji- chociażby jakością nagrań. Słucham jej więc z rosnącą przyjemnością. 

Jednym z "nowych" wątków, jakie pojawiły się w podcaście są wywiady z ludźmi świata sztuki. Można więc nie tylko poszerzyć wiedzę z zakresu historii sztuki, ale i dowiedzieć się, co aktualnie w trawie piszczy. 

3. Pogaduchy w muzeum // PRZED OBRAZEM- MUZEUM W SŁUCHAWKACH. Joanna Żelazińska


Podróżuję maszyną teleportującą z muzeum do muzeum, staję przed dziełem i... nagle doznaję olśnienia. Wiem wszystko co najciekawsze. Ba! Nawet z dotarciem do skitranej w sali X na piętrze Y starożytnej figurki nie mam najmniejszego problemu. Tak to sobie właśnie mniej więcej wyobrażam, kiedy wraz z autorką podcastu "Przed obrazem-muzeum w słuchawkach" rozpracowuję kolejną sztukę sztuki ;) 

Podcast zbudowany jest z sezonów. Każdy sezon to wycieczka po innym muzeum. Zaczyna się od ogólnych informacji o danej miejscówce. Pojawiają się nawet lifehacki typu "jak nie stać godzinami w kolejce do Luwru". Bezcenne! 

Odcinki są króciutkie. Przewodniczka nie wdaje się w czcze dywagacje. Z drugiej strony doda coś zawsze o tle historycznym, zarysuje biografię artysty. 

Aktualnie podróżujemy z podcasterką po Paryżu. Mamy już za sobą zwiedzanie Luwru. Odcinki o polskim Muzeum Narodowym w Gdańsku zostawiłam sobie na deser- prawdziwą, nie-wirtualną wizytę. 

Jeśli czujesz niedosyt- włala! Joanna wszystkie swoje wypowiedzi zamieszcza nie tylko na spotify, ale i na swojej stronie, gdzie także je spisuje i nieco uzupełnia (np. zdjęciami dzieł i ilustracjami z epoki).  



4. Zbuntowane edukatorki // HERSTORIE WYSOKICH OBCASÓW. Katarzyna Wężyk i Natalia Waloch


Czekałam na ten podcast od momentu, kiedy wpadła mi w ręce pierwsza książka dla dziewczynek "Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek". Zapragnęłam poznać bliżej wszystkie bohaterki. Nie trzeba być geniuszką, żeby wiedzieć, że w dziecięcych publikacjach życiorysy są wygładzone. A ja bardzo chciałam wiedzieć, jaką te wszystkie absolutnie niezwykłe kobiety zapłaciły cenę za łażenie pod prąd, niezgodę na nierówność. 

Podcast "Herstorie WO" jest moim spełnieniem marzeń... a także przyczynkiem do podskórnego swędzenia. Z każdym kolejnym odcinkiem podcastu wyostrzam zmysły, nastawiam radary. Łowię z otoczenia informacje o innych bohaterkach. Dzięki autorkom wiem już, że nie muszą być kryształowe, śnieżnobiałe, idealne. Mogą nawet być wrednymi małpami z którymi absolutnie się nie zgadzam. Katarzyna i Natalia postawiły sobie za cel wydobyć na światło dzienne wszystkie te pomijane kobiece postaci, które mają takie samo prawo zapisać się na kartach historii... tfu! herstorii, jak ich wąsaci koledzy. 



5. Przepis na pyszne lekcje języka polskiego // POCZET PISARZY POLSKICH. RADIO KATOWICE. Ryszard Koziołek i Ewa Niewiadomska 


Może i moja przygoda z podcastami nie trwa długo, ale uwierz- wiele razy trafiałam na treści, które usypiały mnie lepiej, niż podwójna herbata z melisy. Nie przepadam za napuszonymi przemowami, nie lubię też bardzo, kiedy osoba występująca w roli eksperta okadza podcast poczuciem wyższości w stosunku do prowadzącej. W duecie ekspert- Koziołek i prowadząca- Niewiadomska nie ma o tym mowy. 

Ekspert ma do stanu swej wiedzy zdrowy dystans, nie udaje wszechwiedzącego, choć absolutnie braku wiedzy zarzucić mu nie sposób. Prowadząca nie boi się pytać i -chwała jej za to- nie kryguje się na totalną ignorantkę. Dialogi skrzą od poczucia humoru obojga. Czuć też wzajemną sympatię współprowadzących, coś co zwie się "chemią"... Możliwe, że dałabym się wciągnąć w słuchanie nawet wówczas, gdyby ta dwójka gadała o pogodzie. 

Tymczasem autorom podcastu udała się rzecz zdecydowanie trudniejsza! Zainteresowali mnie literaturą przed którą w liceum (będąc na kierunku humanistycznym!) uciekałam, kiedy tylko mogłam. A tu- dziękuję bardzo- po ponad 20 latach wróciłam do czytania poezji. Aktualnie "ogarniam" wiersze Wisławy Szymborskiej, w planach mam Leśmiana i Mickiewicza.  Po cichu liczę też, że pan profesor i pani redaktor nie powiedzieli ostatniego zdania, że przypomną sobie, że polską literaturę tworzyli nie tylko mężczyźni, ale też całkiem zacne grono kobiet. To jedyna rzecz do jakiej się przyczepię- Szymborska i Tokarczuk to na bank nie są jedyne panie, które zrobiły coś dobrego dla języka polskiego. Poza tym... same ochy i achy. Polecam słuchać, a potem czytać ;) 



Daj się zasłuchać! 

Twoja Helen 


#kulturalnaagentka #spotify #podcast #top5 #kultura #sztuka #podcasty #podcastosztuce #podcastyosztuce #marikaszwal #niewinnasztuka #dawnotemuwsztuce #agnieszkakijas #przedobrazem #muzeumwsluchawkach #joannazelazinska #przewodniczka #muzeum #zwiedzanie #herstorie #herstoriewo #nataliawaloch #nataliawezyk #wysokieobcasy #poczetpisarzypolskich #radiokatowice #ryszardkoziolek #ewaniewiadomska 


Komentarze