ŁATWIEJ ZROZUMIESZ: Włoskie chłopaki


Jesień za oknem zwana zimą jakoś nie chce zmienić się we wiosnę. Po staremu ratuję się dodatkowym kubkiem kawy, książkami, filmami, podcastami. Trochę się tego nazbierało, a że lubię dzielić się tym, co wg mnie fajne i strawne, w kolejnych tekstach postaram się jakoś to usystematyzować. Na start chłopaki prosto z epoki renesansu.

1. DO PATRZENIA

Jeśli akurat nie masz wolnego weekendu na wyskoczenie do Florencji czy Rzymu, polecam książki z obrazkami, np. "Kaplicę Sykstyńską na nowo odkrytą". Szykuj herbatkę, kocyk i kolana- albumy poświęcone sztuce renesansu to zazwyczaj grube i ciężkie tomiszcza. 

Inny sposób na przybliżenie renesansowych perełek? Internety. 

Link do dzieł Michała Anioła:

https://www.museivaticani.va/content/museivaticani/fr/collezioni/musei/cappella-sistina/tour-virtuale.html

Link do dzieł Rafaela: 

https://www.museivaticani.va/content/museivaticani/fr/collezioni/musei/stanze-di-raffaello/tour-virtuale.html 


2. DO PATRZENIA I SŁUCHANIA

Bańka na insta oraz platformach streamingowych w której jestem, podsyła mi ostatnio sporo smaczków ze świata sztuki. Poniżej wrzucam kilka, w tym dwa biograficzne, jeden z wątkiem śledztwa i krętactwa i jeden z życia codziennego florenckiej galerii sztuki. Przyznam, że najbardziej wciągnął mnie "Zbawca na sprzedaż", za to wizualnie za serduszko oczne chwycił "Botticelli". 


 3. DO CZYTANIA I SŁUCHANIA

"Udręka i ekstaza" to książka, którą w czasach liceum przywiozłam z toruńskiego antykwariatu. Możliwe, że od tego zaczął się mój renesansowy hyź, który- jak widać- jeszcze się nie skończył. Polecam, jeśli startujesz z tematem. Tak samo godne uwagi są produkcje Radia Katowice w tym odcinek poświęcony dojrzałemu renesansowi. Nade wszystko polecam czyste złoto- podcast "Przed obrazem" Joanna Żelazińskiej o którymi pisałam TUTAJ


 Twoja Helen


Komentarze