ŁATWIEJ ZROZUMIESZ: "Laboratorium architektury"- głaskanie budynków i pracowite nosy.


Ale cudo wpadło mi jakiś czas temu w łapki! Na szybko dzielę się odkryciem i mini sugestią, jak można to cudo wykorzystać np. podczas szkolnych lekcji. 

Cudem cudeńkiem jest książka "Laboratorium architektury" Agnieszki Goli i Patrycji Mazurek z pysznymi ilustracjami Pawła Mildnera. Publikacja dostępna jest wszem i wobec w postaci pdf-u pod tym linkiem: 

http://ma.wroc.pl/workspace//education/downlodables/courseware/laboratorium-architektury_1.pdf

Na materiały natknęłam się myszkując po stronie NIAiU ADE poświęconej  architekturze dla edukacji (lub: edukacji dla architektury), którą polecam Twojej uwadze i o której pewnie niedługo nieco więcej napiszę. 


No dobra. czas na działanie! 

PROPOZYCJA 1: MINI WYPAD
Jak się do niego przygotowałam? Fragment książki wydrukowałam i powieliłam robiąc pakiecik dla każdego ucznia. W dniu lekcji na dzień dobry poprosiłam uczniów o założenie kurtek, zgarnięcie czegoś czym dobrze pisze się w "powietrzu" i zaprosiłam na spacer. Wyszliśmy przed szkołę, odeszliśmy jeszcze i jeszcze, aż byliśmy w stanie objąć budynek wzrokiem. Przegadaliśmy wygląd budynku wg tekstu (strona 6/7), uzupełniliśmy ramki o nasze spostrzeżenia, wrażenia, wyobrażenia. Następnie zakradliśmy się pod budynek. Wyobraziliśmy sobie, że szkoła jest wielkim acz delikatnym zwierzątkiem do czułego pogłaskania. Głaskaliśmy, sprawdzaliśmy czy nasze pierwsze wrażenia okazały się słuszne. Podzieliliśmy się na głos swoimi uwagami i znów je spisaliśmy (tym razem odpowiadając na pytania ze strony 8/9). Mini wyprawa dobiegła końca, ruszyliśmy do drzwi wejściowych. Zatrzymaliśmy się przed nimi, wspólnie przeczytaliśmy tekst z kolejnej strony i... przywitaliśmy się ze szkołą podając klamcę rękę.  


PROPOZYCJA 2: CZUŁY DOTYK

Na starcie przegadaliśmy wrażenia dotykowe ze spaceru. Zastanowiliśmy się jak cenny jest zmysł dotyku i w jakim stopniu odpowiada za np. wybór ubrań, które na siebie codziennie zarzucamy. Zadanie ze strony "Czy masz rzecz, którą lubisz szczególnie dotykać? Czy wiesz, z jakiego materiału jest wykonana? Narysuj ją." uzupełniliśmy krótkim opisem.  


PROPOZYCJA 3: NAJLEPSZA PRACA DOMOWA DLA TWOJEGO NOSA

Wywąchać cały dom to nie lada gratka. Przyznam, że odpowiedzi moich uczniów urzekły mnie totalnie. Bardzo wnikliwie podeszli do wyzwania, nie zatrzymali się na jednym zapachu, w każdym pomieszczeniu wyczuli ich po kilka. 


To raptem kilka propozycji z na prawdę pokaźnej i ciekawej publikacji. Polecam Ci zanurzyć się w nią i dokonać własnych odkryć. A potem podrasować je (lub nie) pod kątem Twojej ekipy. 

Twoja Helen


#architektura #edukacjaarchitektoniczna #ksiazkiosztuce #ksiazkioarchitekturze #latwiejzrozumiesz #sztuka #ksiazkidladzieci #niaiu #ade #architekturadlaedukacji #kulturalnaagentka

Komentarze