DO DZIEŁA: Wyskokowa kartka pop-up


A gdyby tak stworzyć własną wyskokową książkę, w dodatku bez zbędnych słów? Taką, która daje efekt łał, ale w sumie nie wymaga jakichś niezwykłych umiejętności- tylko znajomości kilku tricków? Włala! Bez zbędnych słów- zapraszam do przygody zwanej pop-upem. 

Oczywiście nie musisz od razu tworzyć całej książki. Możesz zacząć od kartki urodzinowej dla bliskiej osoby. 

Przygotuj: 
- kolorowe kartki z bloku technicznego
- nożyczki
- skalpel do papieru / nóż tapicerski
- linijkę (najlepiej metalową) 
- podkładkę do cięcia/ taśmę samoregenerującą
- taśmę dwustronnie klejącą
- klej
- stare gazety jako podkładkę przy używania kleju


Przygotuj kartkę- tło w dowolnym kolorze (u mnie optymistyczny róż w formacie A4). Dokładnie złóż na pół, rozłóż i złóż w drugą stronę. Taki zabieg sprawi, że kartka przy rozkładaniu będzie bardziej elastyczna. 

Wybierz kolejną kartkę, wielkości połowy poprzedniej (u mnie klasyczna czerń w formacie A5). 

Złóż czarną kartkę na pół, rozłóż. Na dole kartki narysuj (lub odmierz na oko jak ja) ok. 1cm margines. Zagnij, rozłóż, zagnij w drugą stronę. Rozłóż. 

Ponownie złóż kartkę na pół, naszkicuj np. kontury budynków wielkiego miasta. 


Dopracuj szczegóły swojego projektu (ja wycięłam okna w budynkach). 
Ponownie złóż wycinankę na pół i przytnij margines do dwóch "stópek" (będą potrzebne do przymocowania wycinanki do kartki). 




Rozłóż kartkę-bazę (u mnie różowa). Po jednej stronie połóż złożoną na pół wycinankę tak aby dotykała środkowej linii. 

Zaznacz ołówkiem miejsca, gdzie na kartce znajdują się "stópki". Poprowadź między tymi punktami linię. Złóż kartkę na pół, tak aby widzieć linię. Połóż kartkę na podkładce do cięcia i przy pomocy linijki i skalpela zrób dziurę w kartkę. 

Rozłóż kartkę, ułóż na niej wycinankę. Przeciągnij na drugą stronę pierwszą stópkę, odwróć kartkę, przyklej stópkę do kartki. Poleca, używać taśmy dwustronnej. Dzięki temu używane przez Ciebie kartki nie pofalują się pod wpływem wody zawartej w kleju. 
Otwórz kartkę, powtórz czynności z drugą stópką. 
No to teraz czas na magię! Rozłóż kartkę powoli. Tadam! Teraz kilka razy szybko.... I znów powoli. Aż trochę się nacieszysz. 


Rozłóż kartkę i zastanów się, czy chcesz coś dodać do swojego projektu. Możesz napisać życzenia, tekst wymyślonej przez siebie historii, albo dokleić kilka szczegółów (ja dokleiłam kolorowe drogi). 


Czas na zachwyt Twoim dziełem. Daj sobie chwilę na niekłamaną, niezachwianą skromnością dumę z własnej kreatywności... a następnie zadbaj o wykończenie szczegółów. Jeśli nie planujesz stworzenia książki pop-up- przystąp do ostatniego etapu- przyklejania okładki. Możesz wykorzystać kartkę w takim samym kolorze, ale to wcale nie jest konieczne. Sklej ze sobą kartki używając taśmy dwustronnie klejącej. Rozłóż i złóż swoją kartkę jeszcze kilka razy zanim oddasz ją komuś w prezencie. 


Jeśli wciągnęła Cię zabawa pop-upem- mam dla Ciebie dobrą wiadomość. O tak- ciąg dalszy nastąpi. 

Twoja Helen


#dodziela #dodzieła #plastyka #pop-upbook #popupbook #pop-up #wyskakujaceksiazeczki #kartkidiy #diy #kartkanaurodziny #kartkanaimieniny #prezentnaurodziny #prezentnaimieniny #prostaplastyka #kartka #dladzieci #zabawadladzieci 

Komentarze